Wat doet een stresscoach en hoe kan coaching jou helpen

 

Stress

Als je last hebt van stress, dan voel je spanning in je lichaam. Bijvoorbeeld als je een presentatie moet geven en je ziet er tegenop omdat je het spannend vindt. Je lichaam maakt adrenaline aan, je adem versnelt en je bloeddruk en hartslag stijgen. En dit is prima. Het zorgt er namelijk voor dat je extra geconcentreerd bent en het motiveert je om het tot een goed einde te brengen. Is de taak voltooid? Dan is het belangrijk dat je lichaam weer voldoende tijd krijgt om te herstellen.

 

Chronische stress

Wanneer je al langer met stress loopt, dan zul je merken dat dit veel invloed heeft op je dagelijkse handelen. Je lichaam krijgt niet de kans om te herstellen, waardoor je klachten krijgt als hoofdpijn, vermoeidheid en een opgejaagd gevoel. Je gaat piekeren en krijgt concentratieproblemen. Allemaal signalen dat je te veel hooi op je vork hebt genomen.

 

Stress verminderen

Wat kun je nu doen om van je stress af te komen. Het belangrijkste is dat je je stress herkent. Op mijn website kun je gratis de stresstest doen om er achter te komen wat jouw klachten je te vertellen hebben. Je kunt de stresstest hier gratis doen.

 

Je ontvangt direct de uitslag. Wil je weten in welke fase van stress zit jij? De test laat je dit zien: milde stressklachten, chronische stress, overspannen of een burn-out.

 

Hoe kan een stresscoach jou helpen

Een stresscoach helpt jou te begrijpen wat er aan de hand is. Inmiddels weet je dat vechten tegen je toestand je stress alleen maar vergroot en niet bijdraagt aan je herstel.

 

Probeer te aanvaarden: je lichaam een geest hebben je eerst met milde en later misschien met sterke spanningsklachten proberen te waarschuwen dat het te veel werd. Vanuit je sterke verantwoordelijkheidsgevoel ben je toch doorgegaan. Blijkbaar kunnen je lichaam en geest niet zomaar aan wat jouw wil van je verlangt. Een pijnlijke maar belangrijke les: stress ontstaat als je voortdurend meer wilt dan je aankunt.

 

Heftige emoties die daardoor vaak ontstaan:

    • Schuldgevoel naar je collega’s als je niet kan werken
    • Bang voor kritiek van anderen
    • Faalangst
    • Schaamte
    • Eenzaamheid en onbegrip
    • Boosheid

 

Wat doet een stresscoach

Als stresscoach help ik jou de situatie te accepteren. Je leert te aanvaarden dat het is wat het is. Investeren in jouw gezondheid en welzijn is nu het belangrijkste waar jij aan mag denken. En dit heeft ook effect op je naasten, je collega’s en de organisatie.

 

Ik help jou weer rust te krijgen in je hoofd, zodat jij je weer beter kunt ontspannen. Herstellen van stress gaat stap voor stap. Daar is zelfinzicht voor nodig. Eerst leer je jouw fysieke en mentale toestand kennen en accepteren. Je ontdekt wat de oorzaken en gevolgen zijn van jouw stress en krijgt inzicht in je klachten en stressbronnen. De nadruk ligt op het opladen van je energie en werken aan het herstel van jouw conditie.

 

We kijken naar de oorzaken van jouw stressklachten en hoe je hier beter mee kunt leren omgaan. Zo leer je duidelijker je grenzen aan te geven en ‘nee’ te zeggen. Een dagstructuur helpt jou om bewuster te gaan leven. We gaan op zoek naar oplossingen voor de stressbronnen. Je leert omgaan met emoties en leert minder te piekeren. Je ontdekt wat jouw kernwaarden en talenten zijn en wat jou blij en gelukkig maakt.

 

Piekeren en stress

Wat kun je doen als je teveel piekert? Piekeren is een gewoonte. Af en toe nadenken over dingen die mis kunnen gaan heeft een functie. Je denkt na over mogelijke scenario’s of je bedenkt oplossingen voor problemen die zich kunnen voordoen.

 

Helaas blijven we vaak hangen in denken aan problemen die kunnen ontstaan. Dat kost energie en slaap en het lost problemen niet op. Inzicht in je piekergedrag is daarom nodig. Vaak ben je jezelf er niet eens van bewust hoeveel en hoe vaak je op een dag en nacht piekert.

 

Piekeren is je zorgen maken. Denken of ‘malen’ over een mogelijk probleem. Je druk maken over wat er geweest is, over wat je gezegd hebt of hebt gedaan, wat iemand anders heeft gezegd of gedaan, wat mensen van je vinden. Piekeren over wat nog gaat komen of een beslissing die je moet nemen. Soms zit je ‘gevangen’ in je eigen gedachten.

 

Stress, depressie, burn-out, angst en faalangst zijn typische klachten die gepaard gaan met veel piekeren. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat piekeren de oorzaak is van deze klachten, maar het heeft zeker overeenkomsten. En hoe meer je piekert, hoe uitzichtlozer de situatie lijkt. Daarom is piekeren stoppen vaak de eerste logische stap in het proces om stressklachten aan te pakken. Gelukkig kun je piekeren stoppen! Ook jij kunt het leren.

 

Zelfinzicht helpt bij stress

Zelfkennis en zelfinzicht zijn de basis voor persoonlijke ontwikkeling. En dus de basis voor jouw herstel. Het geeft je inzicht in jouw eigen mogelijkheden en onmogelijkheden; jouw kwaliteiten en valkuilen. Er ligt een verband tussen zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfverzekerd overkomen. Want hoe kun je zelfvertrouwen krijgen zonder dat jij jezelf kent? Hoe kun je zelfverzekerd zijn zonder dat je goed weet wie je bent? Gebrek aan zelfkennis bevordert onzekerheid waardoor je dingen doet om toch maar gezien te worden, omdat je er graag bij wilt horen. Je gaat over je eigen grenzen heen en cijfert te weg voor anderen. Je vraagt jezelf steeds af wat anderen van jou vinden en je durft geen eigen keuzes te maken.

 

Met zelfinzicht leer je jouw gedrag te spiegelen en begrijp je de impact van jouw gedrag op anderen. Je draait niet om jouw tekortkomingen heen en hebt niet de neiging om fouten af te zwakken, te ontkennen of te bagatelliseren. Wanneer je iets verkeerd hebt ingeschat dan geef je dat ruiterlijk toe en sta je open voor feedback, zonder dat je dit bedreigend vindt.

 

Hoe voorkom je stress

Stress voorkomen of verminderen, hoe doe je dat? Hierbij gaat het vooral weer om zelfinzicht: hoe goed ken jij jezelf? Weet jij welke signalen jouw lichaam je geeft en wat ze jou te vertellen hebben? Het gaat hier om bewustwording. Roofbouw begint niet van de ene op de andere dag. Het begint heel klein en sluipt er langzaam in. Daarom is luisteren naar je lichaam zo belangrijk.

 

5 tips om rust in je hoofd te krijgen

Hoe krijg je weer rust in je hoofd? Er zijn verschillende manieren om van stress af te komen. Ik geef je alvast 5 tips waar je zelf mee aan de slag kunt. Het is makkelijker dan je denkt.

  1. Me-time

Leer beter voor jezelf te zorgen: meer me-time. Reserveer tijd voor jezelf. Waar word je gelukkig van? Doe eens wat meer waar JIJ zin in hebt. Ga iets doen wat jou vrolijk maakt of energie geeft. Plan een paar keer per week (minimaal drie keer) tijd in voor me-time. Kijk hiervoor naar je energiegevers en rustbrengers. Welke activiteiten geven jouenergie? Of waar word je rustig van? Doe deze activiteiten, zonder schuldgevoel!

Bedenk dan dat door te pauzeren met me-time je stresshormonen zakken, je bloeddruk daalt, je herstelhormonen stijgen en je batterij weer is opgeladen. Het zorgt voor creativiteit, je bent productiever én je bent leuker naar anderen!

  1. Meer bewegen

Zorg voor voldoende beweging. Het remt je aanmaak van het stresshormoon cortisol. Plan elke dag minimaal een halfuurtje om naar buiten te gaan. Wandelen of fietsen. De buitenlucht zorgt voor nieuwe energie. Maar wandelen zorgt er ook voor dat je lichaam endorfine en serotonine aanmaken. Stofjes die zorgen voor een gevoel van geluk. Tijdens het bewegen gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor de hersenactiviteit gestimuleerd wordt bij de verbinding tussen hersendelen en de aanmaak van nieuwe hersencellen. Dit vermindert de gevoelens van angst en stress.

  1. Ontspannen

Doe ontspanningsoefeningen. Bij acute stress kun je beginnen met ademhalingsoefeningen. Leg je hand op je buik, adem door je neus 4 tellen diep in en adem in 8 tellen door je mond langzaam weer uit. Herhaal dit een paar keer. Je zult merken dat je hartslag daalt.

  1. Mindfulness

Neem een moment voor jezelf en wordt je bewust van het moment. Kies hiervoor een plek waar je goed kunt zitten, staan of liggen. Kijk eens om je heen: waar ben je? Wat zie je? Hoe voelt de temperatuur? Welke geluiden kun je waarnemen? Welke geuren? Kun je de wind op je wangen voelen? Probeer ontspannen en niet oordelend naar de omgeving te kijken.

Geniet van het moment. Je hoeft nu even helemaal niets, behalve je bewust te zijn van de omgeving en deze aandachtig waar te nemen.

Dwalen je gedachten af? Kies er dan voor om je aandacht weer op de oefening te richten. Deze oefening helpt je heel goed wanneer je piekert. Het leidt je af van piekeren en maakt je bewust van je omgeving.

  1. Voldoende rust en slaap

Zorg voor voldoende slaap: 7 tot 9 uur per nacht is een gemiddelde. Houd een vast slaap- en waaktijd aan en ga op vaste tijden naar bed.

Stresscoaching

Ergens is er een stemmetje in ons hoofd die ons verteld dat stress niet goed voor ons is. We weten dat we er iets aan moeten doen, want het gaat niet vanzelf over.

Daarvoor is het nodig te weten hoe ernstig de aard van je klachten is, maar ook wat de oorzaak van je stress is. Heb je teveel ballen hoog te houden, of leg je voor jezelf de lat te hoog? Wil je alles altijd perfect doen? Zijn er problemen op je werk of vraagt je drukke gezinsleven teveel van je? Misschien is het een combinatie van meerdere factoren? Wanneer je weet waardoor jij stress- en spanningsklachten hebt, dan kun je daar een passende behandeling bij zoeken.

Als stress- en burn-outcoach kan ik jou hierbij helpen. Kijk voor meer informatie op mijn website

Wil je meer lezen over wat het verschil is in stress, overspannenheid en burn-out? Ik heb hier een blog over geschreven. Lees hier meer.

 

Liefs,

Marijke